vrijdag 18 september 2015

Vlieland 17 September 2015 : spreeuwen en graspiepers.

Bij het opstaan bleek het vanmorgen om 05 uur flink te regenen. Het tikte stevig tegen het slaapkamerraam. Raadplegen van de radarbeelden leerde snel dat het op dat moment niet echt verstandig was om naar de baan te gaan. Dus maar even het passeren van het regengebiedje afgewacht in de Zwaluw en daarna op pad gegaan.
De wind was flink geluwd naar 4 bft en dat was dus totaal anders dan de 7 bft die alle modellen hadden aangegeven. Volgens de radar was de vogeltrek gedurende de nacht nihil en dat bleek in het veld al snel bevestigd te kunnen worden. Totaal geen geritsel in de struiken en vangsten waren al helemaal tegenvallend.
Er viel echter wel volop te genieten van het schouwspel dat zich afspeelde in de polder. Na de meeuwen van gisteren waren het vandaag vooral spreeuwen en graspiepers die het vers gemaaide veld in de polder bezochten en hun kostje bij elkaar scharrelden. Daarnaast ook wel een groepje van circa 30 groenpootruiters, meerdere tureluurs, goudplevieren, zilverplevieren en bontbekpleviertjes. Opmerkelijk genoeg dat daar geen kieviten bijzaten. Tussen al die drukte zaten in steeds meer toenemende aantallen groepjes graspiepers. Van de bezoekers aan de excursie begreep ik later op de ochtend dat deze situatie op het hele eiland zo was. Dat sluit dus het effect tgv het maaien van de polder wel enigszins uit.

Er was vanmorgen een grote onrust onder de spreeuwen merkbaar en tijdens 1 van de rondes langs de netten bleek wel waarom. Ik verraste een sperwer-vrouw die net van plan was om een spreeuw te pakken die ze net daarvoor een net had in gepest. De spreeuw kwam evenals de sperwer met de schrik vrij, ik niet....
De volgende ronde gebeurde dit wederom.
ditmaal hing de sperwer even in het net maar wist zich al snel los te wurmen en ging er met een mooi lopje over de struiken vandoor. Die komt vast nog wel vaker hier kijken of er wat te halen valt.

In de ronde net voor aanvang van de excursie haal ik weer een ijsvogel uit het net. De vogel is al geringd en het blijkt de eerste die we vorige week ringden. Helaas kunnen maar 2 personen deze magnifieke vogel van dichtbij bewonderen.

Vanorgen ben ik er ook achter gekomen dat ik deze twee weken flink ben bedrogen. En dan bedoel ik echt bedrogen.... De hele periode hoorde ik regelmatig een witte kwikstaart op en rond de vinkenbaan en gooide in reactie daarop meteen het geluid van die soort op de MP3-speler. Reactie bleef iedere keer volledig uit en vandaag bleek waarom. Ik zag een koolmees op een topje van een vlierstruik zitten roepen.... perfect het roepje van een witte kwikstaart dus........

Vanavond heb ik in de duinvalleitjes nog even een portie Cranberry's geplukt om morgen mee te nemen naar huis. Toch wel een heel leuk tijdverdrijf met tegen de schemer een houtsnip boven je hoofd rondvliegend...

Voor het eerst sinds een week geeft de vogeltrekradar vanavond ineens toch nachttrek aan, zie de afbeelding hieronder. Spannend wat morgen de voor mij al weer laatste dag zal brengen...


Foto: de metingen van de vogeltrekradar in de afgelopen week. Vrijwel geen nachttrek, maar nu ineens....

Dagtotalen (nieuw geringd / teruggevangen):
-------------------------------------------------

IJsvogel 0 / 1
Tuinfluiter 0 / 1
Winterkoning 0 / 1
Zwartkop 6 / 2
Heggenmus 2 / 0
Spreeuw 7 / 0
Rietzanger 0 / 1
Rietgors 2 / 0
Kleine Karekiet 0 / 2
------------------------------------------------
Totaal: 25 exemplaren, 9 soorten, 7:30 uren

Geen opmerkingen: