woensdag 18 oktober 2017

17 Oktober 2017 : Vlieland revisited...

Een paar dagen later dan mijn gewone planning ben ik gistermiddag voor de 2e najaarsperiode op Vlieland gearriveerd. Die late aankomst had een aanleiding, en gelukkig nu eens een keer een positieve.... Eergisteren moest er namelijk eerst nog even een afspraak met de heren Mick Jagger, Ron Wood, Keith Richards en Charlie Watts oftewel de firma Rolling Stones nagekomen worden, en dat was bepaald geen straf.... Voor mij de derde keer dat ik de heren zag optreden, maar voor mijn partner, Hanneke de eerste keer in de 55 jaar dat ze fan is van deze heren die hun band hebben opgericht in het jaar dat ik het levenslicht zag... Het was werkelijk wederom een ontzettend indrukwekkend en fenomenaal concert. O.k. ze missen af en toe eens een snaar of een noot, maar wat wil je... leeftijden tussen de 70 en 76 jaar !!!!!! Diep respect....








Maar goed, nu naar de vogels... DE oktoberperiode waar ieder jaar opnieuw zo naar wordt uitgekeken....

Of die verwachtingen dit jaar wel zo kunnen worden ingevuld staat nog maar te bezien, want we hebben me wel een seizoen te pakken ten aanzien van het weer zeg... Er zijn al een aantal vangdagen uitgevallen en diverse dagen vroegtijdig beëindigd omdat er of teveel wind stond, of te veel regen neerdaalde, of een combinatie van beide. Kortom, niet echt ideaal. Zo vertrokken we vanmorgen vroeg ook met gemengde gevoelens naar de vinkenbaan want er stond meteen in het donker al een wind te blazen uit Westelijke richting met 6 bft en uitschieters naar 7 bft...
Gelukkig is het hier op de vanglocatie dan weer zo dat we met de meeste netten bij die windrichting toch behoorlijk in de luwte zitten en er met aangepast controleer-protocol toch nog leuk gevangen kan worden. Al mis je dan de kleinste vogels....

Meteen in de eerste ronde haalde ik een Cetti's-zanger uit één van de netten. Wat thuis niet lukken wil moet dan maar weer hier gebeuren... Het was weliswaar een terugvangst, maar voor mij wel de eerste die ik weer in handen heb gehad na de ringreis naar Baskenland in 2013. En dan staat daarnaast nog het speciale verhaal dat ik thuis op mijn eigen ringbaan voor het eerst sinds 1992 dit jaar een broedpaartje van deze soort heb gehad waar broer Han de prachtigste foto's van heeft gemaakt maar waarvan ik er nog steeds niet eentje heb weten te ringen...




Foto's : Cetti's-zanger (Certhia Cetti)

Door toedoen van orkaan Ophelia hadden we overigens vanmorgen gedurende de eerste paar rondes langs de netten weer eens een merkwaardig natuurverschijnsel. Er was in West-europa door toedoen van die storm (die gisteren voor de westkust van Ierland naar het Noorden raasde) het nodige Saharazand meegekomen en dat zorgde bij een bepaalde reflectie in de lucht voor een bloedrood tot oranje gekleurde zon. We dachten even dat er zich zonder overleg met ons iets veel ernstiger had voltrokken en dat we tegen Mars aan zaten te kijken... Het gaf wel een heel eerie effect over het landschap.



Verder was het vandaag een dag met best wel aankomst van vogels, maar waarvan het merendeel op volle snelheid gewoon nog een eindje doorvloog, zoals duizenden spreeuwen die op volle snelheid laag door de polder knalden als ware het een goederentrein die in volle vaart een station passeert waar je op het perron vlak naast staat. Het suizende geluid dat zo'n groep produceert blijft indrukwekkend.

De waterrallen deden het hier vandaag net als gisteren weer heel erg leuk, ondanks het feit dat beide vangkooien er belabberd bijstonden. Aan het eind van de sessie heb ik 1 van beide kooien nog wat verder gemodificeerd zodat het nu afwachten wordt of vangsten nog beter zullen worden...

Dagtotalen ( nieuw geringd / teruggevangen) :
----------------------------------------------

Zwartkop 11 / 0
Roodborst 4 / 2
Pimpel 1 / 1 (NIOO)
Vink 4 / 0
Koperwiek 32 / 0
Merel 44 / 3
Waterral 14 / 0
Cetti'szanger 0 / 1
Tjiftjaf 0 / 1
----------------------------------------------
Totaal 110 vogels nieuw geringd en 8 terug-
gevangen = 118 vogels.


Oh ja, tijdens de excursie merkte 1 van de deelnemers nog een in de polder jagende boomvalk op. Best wel een late waarneming...

Geen opmerkingen: