dinsdag 5 april 2011

Meer bonte vliegenvangers

Vandaag het gebied gecontroleerd waar ieder jaar de hoogste dichtheden bonte vliegenvangers zitten. Daar kun je na de aankomst van de eerste exemplaren gedurende de voorgaande dagen dan wel wat verwachten. En dat gebeurde want ik was nog niet in het betreffende gebied aangekomen of ik zag er al één op de deksel van één van de nestkasten zitten. Ditmaal was het een heel bruine vogel, Drostscore 6 op de schaal van 7. Terwijl ik naar de vogel stond te kijken hoorde ik een eindje terug een ander exemplaar gelijktijdig roepen. Nadat ik een paar nestkasten had gecontroleerd trof ik de eerder waargenomen bonte vliegenvanger opnieuw, maar nu bij een andere nestkast. Daar ging hij aan het vechten met 2 vinkenmannen die onderling ook al aan het vechten waren. Dat toont maar weer mooi aan dat de mannen van de bonte vliegenvangers al heel snel na aankomst territoriaal worden en een in hun ogen geschikt habitat gaan verdedigen. Net voor mijn waarneming trof ik mijn Spaanse collega Ivan de la Hera die samen met zijn assistentes net vandaag aan zijn eerste ronde voor het scoren van de aankomst was begonnen. Hij had de hele ochtend door het gebied gelopen en tot deze vogel nog niks aangetroffen, ook niet op de plekken waar ik gisteren de eerste 2 vogels zag. Het was er vandaag echter ook niet echt een goede dag voor want het leek wel winter. Gure harde wind, zware bewolking en af en toe enkele spetters regen waren ons deel en dat weer maakt de vogels ook veel stiller. Na 7 weken Ghana kan ik er over meepraten hoe groot de overgang ook voor de bonte vliegenvangers moet zijn... In het bos zitten nog opmerkelijk hoge aantallen sijzen nadat Maart in Nederland al een maand schijnt te zijn geweest met hoge aantallen. Zeker hier op de Hoge Veluwe is het niet normaal om in ieder bosvak waar je komt sijzen te horen en/of te zien. Verder zitten er nog mooie groepen vinken en enkele kepen te foerageren op de bosbodem en op één van de vers ingezaaide akkers waar ook maar liefst 25 holenduiven rondliepen. Ook zag ik nog 6 kauwtjes in een rechte lijn pal zuid over het bos vliegen. Even opmerkelijk want kauwtjes zie je hier nooit; zeer waarschijnlijk trek dus.
De bezetting van de nestkasten was in dit deel van het onderzoeksgebied vandaag een stuk hoger dan gisteren. Ik controleerde 92 kasten en daarvan was in 54 kasten nestbouw gaande. Dat is maar liefst al 59%. In veruit de meeste gevallen betrof het slechts het begin van nest bouw, maar er waren ook 3 compleet afgewerkte nesten van koolmezen waar maar zo morgen het eerste ei in kan liggen. Ik hoorde in het terrein net als voorgaande dagen best wel weer een aantal zwarte mezen, maar ook vandaag trof ik nog geen nesten die overtuigend op nesten van zwarte mezen leken. Het wordt zeer waarschijnlijk weer een seizoen waarin de boomklevers vroeger zijn dan de zwarte mezen, een fenomeen dat we in het verleden nooit meemaakten.

Geen opmerkingen: