donderdag 7 april 2011

Eerste controle op de Buunderkamp, Wolfheze

Vanmorgen naar de Buunderkamp gefietst voor de eerste ronde langs de kasten die ik daar voor het NIOO volg. De bezetting van de nestkasten bleek hier vergelijkbaar met de Hoge Veluwe, maar hier trof ik in tegenstelling tot daar vandaag WEL eieren aan in de kasten. Het waren er niet vee, slechts 1 legsel van een boomklever, maar toch is het de drempel naar de volgende fase in het broedseizoen.
Ik trof vandaag precies aan de rand van het terrein ook een slaapboom van een boommarter aan. Ik zetten nietsvermoedend mijn fiets tegen die boom om naar een nestkast te lopen, en zag toen dat ik midden door een latrine met keutels liep. deze plek was meer dan een meter in doorsnede en er lagen wel zeker 100 keutels. Naast de keutels ook resten van honingraten. Ik weet niet of die ook worden gevreten door boommarters, het kan evengoed ook zo zijn dat de marter deze uit de holte heeft verwijderd om in de holte ruimte voor zichzelf te maken.

Foto: latrine met keutels boommarter en honingraten.

Na mijn vondst heb ik meteen maar even met m'n collega gebeld om te adviseren om op de werkplaats meteen maar marterwerende korfjes te laten maken. Het is echter nog even afwachten of deze marter net als op de Hoge Veluwe de nestkasten zal gaan bezoeken want dat hoeft lang altijd niet per definitie te gebeuren. We zullen zien wat er gebeurt. Verder is het natuurlijk ook afwachten of de slaapboom ook een nestboom zal blijken te zijn.

Geen opmerkingen: