zondag 27 juli 2008

En..... actie !

Bij het lopen van de 1e ronde is het nog maar net droog van regen uit een onweerswolk die net ten noordoosten passeert. Op het Duitse Borken spookt het dan inmiddels. In die 1e ronde dus helemaal geen vogels maar wel massa's blad in de netten. Er moet nog even heel wat wind zijn vrijgekomen bij het passeren van de onweersbui. De 2e ronde gaat een stuk beter, al hangt er nog heel wat riet tegen de achterste netten in de opstelling. In het doorgangetje bij het meteoveld hangt een juveniele zwarte roodstaart; een karakteristieke plek voor deze soort en er zal dus wel weer een broedpaartje op het erf van de Duinhoeve hebben gezeten. Tijdens het ringen zit er onder het afdak een jonge fitis te jagen op de insectjes die tegen het golfplaten dak zitten. Regelmatig zit ie even op de takken van de kamperfoelie te kijken wat er beneden op de ringtafel gaande is, om vervolgens vlinderend als een kolibrie verder te gaan met z'n ontbijt. Bij de Ebelbrug hangt vervolgens ineens een IJsvogel. Het blijkt een heel jonge vogel, heeft nog duidelijke donkere vlekjes op borst en de voorkant van de poten is nog geheel donker. Deze vangst blijkt precies op dezelfde datum plaats te vinden als de vroegste voor ons ringstation ooit, en dat was vorig jaar. Zelfs de vangplek was hetzelfde. Vanaf 8 uur begint het al flink warm te worden; de Soayschapen hebben dan al hun posities onder de eikenbomen ingenomen om zoveel mogelijk verkoeling te zoeken. Ardie Noorman is terug van vakantie en komt een ronde meelopen. Daarna arriveert onze vaste weekendbezoekster Barbara Bezemer. In die ronde vissen we een adulte zilvermeeuw uit één van de grofmazige netten in de schapenweide. Ze is helemaal blij verheugd dat de vogel meegenomen kan worden in een XL-vogelzak die zij al jaren voor ons maakt. Bij het loslaten naast het gebouw vliegt de vogel niet meteen op (ze hebben een startbaan nodig) maar loopt meteen linksaf en gaat bovenop de zandbult staan. Om ons vervolgens aan te kijken met een blik van: "zo, ik ben thuis". Die zelfde ronde had overigens ook nog 12 andere vogels die allemaal bij de Ebelbrug (vernoemd naar Dr. Ebel Nieboer die hier in de jaren voor ons met zijn studenten van de VU ringde)boven de sloot hingen; allemaal gevederde badgasten. Tijdens het uithalen gaat er heel even een havik recht boven ons in de boom zitten. Daarna wordt het stil in het vangterrein en de eerstvolgende vogels melden zich pas weer om 14:00 uur. Als ik van die ronde terugloop naar het veldlab hoor ik links van mij een korte flap en direct daarna springt er op een meter of 30 voor mij, weer bij de Ebelbrug, een havik-vrouw in het net. Tijdens het rennen rolt de vogel al van de 2e naar de onderste baan om vervolgens op te springen voordat ik er ben. Net als ik de (geringde) vogel vlak voor mij uit het net zie springen hoor ik achter mij ook wat groots in het net vliegen. Jeetje… Nog een havik! Een jonge vogel die achter moeders aankwam... Maar nog voordat ik weer overeind gekrabbeld ben zie ik de vogel dwars door het net zakken en haar weg achter moeder aan vervolgen of er niks gebeurd is !!! Dat net was dus kennelijk aan vervanging toe… en ik ook even ! Deze dubbele misser (persoonlijk nog nooit meegemaakt, 2 tegelijk in een net) wordt later nog enigszins een beetje goedgemaakt door de vangst van een koekoek. Ook deze vogel hangt net als de zilvermeeuw weer in een grofmazig net. Het is een jonge vogel in de bruine vorm en naar later blijkt broodmager met een gewicht van slechts 81,5 gram. Als ik de vogel ring en meet springen er vervolgens ook nog eens meerdere grote luisvliegen uit het verenkleed van de koekoek in mijn gezicht… dank je de koekoek ! De dag verliep geheel droog en zonnig, maar de schemering brengt prachtig avondrood en het is bekend wat men daar over zegt… In de laatste ronde hangt er al zwaar bedauwd riet tegen de netten en trekt het koud op van de grond. Dat kon morgen wel eens netten schudden worden. 's avonds neemt het aantal nachtvlinders tegen de ramen van het veldlab nu ook snel toe; o.a. rietvinken, geelschouderspanners, donsvlinder, zomervlinders (papilionaria), 2 populierenpijlstaarten en een hele armada van spanners en uiltjes. Reuze interessant, maar een mens moet ook nog slapen... om 02:00uur gaat het licht uit, want om 05:30 uur loopt de wekker weer af.
En oh ja, de beurskoers: die zit weer in de plus: vandaag een SMN-index van 0,112 t.o.v. 0,086 gisteren..

Dagvangst van 27 07 08

Nieuw
Braamsluiper 2
Fitis 8
Heggemus 2
IJsvogel 1
Koekoek 1
Merel 1
Pimpelmees 3
Rietzanger 1
Tjiftjaf 5
Vink 4
Zanglijster 1
Zilvermeeuw 1
Zwarte Roodstaart 1
Totaal: 31
Aantal soorten: 13


Eigen terugvangsten
Braamsluiper 1
Fitis 9
Grasmus 1
Koolmees 1
Pimpelmees 4
Roodborst 1
Tjiftjaf 3
Winterkoning 4
Zanglijster 1
Totaal: 25
Aantal soorten: 9


Totaal: 56

1 opmerking:

Anoniem zei

heel gaaf filmpje!!!!! groetjes anne ( je kent me wel niet, maar toch...)