donderdag 28 augustus 2008

Tijd voor snoeiwerk

Vanmorgen vingen Leo en Kees in de eerste ronde een buizerd. De eerstejaars vogel leek heel veel op de buizerd die ik zelf in Juli had gevangen. Uit hetzelfde nest afkomstig? Wie weet. De ronde leverde verder nog 9 andere vogels op. Jawel, maar liefst 10 vogels in 1 ronde.... het kan dus toch wel... De vangomstandigheden waren niet echt verbeterd, er was meer ruimte voor zon en de wind had behoorlijk aangehaald. Maar goed, niet alles is te verklaren. Aan het eind van de ochtend kwamen Hanneke en ik van een ronde met 3 vogels terug en ontdekten we dat er een heel gezelschap met zeer brede grijnzen aan de ringtafel had plaatsgenomen. Op de tafel stond een grote vierkante feestelijk aangekleedde doos. En ja hoor, ik kreeg een grote taart aangeboden ter ere van mijn 10.000 ste sinds 2000 in het glop geringde vogel eerder deze week. Was ik effe blij dat ik geen Duyvendak heette....
In de loop van de dag werd het rondom het gebouw meer en meer een drukte met ringers van de steltloperringgroep Calidris die de komende decade weer gaan vangen op het Wad. Dat vangwerk gebeurd in maanloze nachten met hoogwater rond middernacht. De voorberieding van de 1e periode zorgt altijd voor een hele uitstalling van materiaal dat vanuit het glop de kwelder opgebracht moet worden.
Na 10 uur vangen we geen enkele vogel meer en beginnen we maar eens aan wat onderhoudswerk op de baan. Het pad van sectie 8 moest nog nodig wat breder en vooral lager gesnoeid worden en verder moeten de nieuwe luidsprekers getest en aangesloten worden. Dit pakt allemaal prima uit, maar kan bij het verstrijken van de resterende vanuren nog niet leiden tot spectaculaire invloed op de vangsten.... we eindigen weer op een aantal vogels dat voor het aantal meters net (542 mtr) zwaar teleurstellend genoemd mag worden.. morgen ga ik met Kees van Kleef maar weer eens een poging wagen in de dependance op een ander deel van het eiland.

Geen opmerkingen: