woensdag 30 november 2016

Schiermonnikoog 30 November 2016 : boutje boutje...

De dag die begon met een boutje en eindigde met een boutje….
Afgelopen nacht werd voor het ter kooie gaan om 00:30 uur nog een rondje met 4 waterrallen (2 nieuw en 2 terugvangsten) en een Houtsnip gelopen ; dat gaf hoop voor de volgende dag… Tijdens het in het donker openschuiven van de grofmazige netten was al voelbaar dat er warme lucht het eiland op kwam. Er was een zwak windje op komen zetten uit Westelijke richting, dus van zee met relatief warm water. Er was niks meer in het veld te zien dat ook maar iets deed denken aan het ijs-landschap van gisterochtend. Ondertussen kon je in het rietland de rallen al weer door het ijs horen kraken. Het fenomeen dooien dat het kraakt bestaat dus ook, is gewoon rallenwerk dus. Als ik de eerste ronde loop zie ik in sectie 2 een sperwer-vrouw midden op het pad zitten. De vogel is met een prooi aan het plukken want de veren vliegen in het rond. Helaas verlaat ze het pad de verkeerde kant op ( dat wist ze zeker al lang en breed…) en had ik het nakijken. De prooi bleek een waterral te zijn die ik zelf op de 13e van deze maand had geringd. De volgende ronde bracht slechts een vink en een geringde pimpel uit 2015. De Waterrallen waren nog steeds bezig het ijs te breken maar hadden nog geen zin in kooibezoek…..
Zo rond een uur of 11 heb ik kennelijk even met mijn gedachten elders gezeten want tussen 2 rondes in was de wind dusdanig veel harder geworden dat de 2 grofmazige netten in de Schapenweide bomvol met eikenblad zaten. Het heeft 2 rondes tijd gekost om ze weer leeg te peuteren en te sluiten.

Zoals het eigenlijk de hele week al gaat, ligt het accent van de vangsten juist in de middaguren dan in de ochtenduren. In de loop van de middag loop ik momenteel regelmatig een ronde van 9 of 10 vogels. Zo ook nu weer 1 ronde met maar liefst 4 vinken en 3 goudhaantjes tegelijkertijd in 1 net en in de volgende ronde 2 merels tegelijkertijd bij elkaar in datzelfde net. En laat dat dan ook nog eens een keer het net zijn waar de sperwer vanochtend op het pad zat…
Aan het eind van de middag vertrek ik vanaf het gebouw voor de laatste daglichtronde. Pal achter het gebouw springt dan een havik-vrouw van de grond op om rakelings over de netten van sectie 1 weg te vliegen met een grote bout in de poten. Als ik op de plukplek kijk blijkt dat een Houtsnip te zijn geweest. En zo eindigt de dag zoals hij begon, kijkend naar een prooirest. Die ronde levert nog een terugvangst van een waterral op die ik vanmorgen geringd had. Terugvangsten van dezelfde dag geringde vogels registreren we niet, tenminste, het vogeltrekstation accepteert die vangsten niet, maar deze ral demonstreerde wel dat zo'n vangst best wel leuk kan zijn… deze ral was in 8 uur tijd toch mooi 6 gram in gewicht aangekomen. Hoeveel eten gaat daar op een dag in zeg….
In de avondronde weet ik nog 1 waterral uit de kooi van het rallenplein te halen. Het is een zeer donkere avond met nieuwe maan en ook nog eens volledige bewolking.




Foto's : Waterral (Rallus aquaticus) adult / na 1e KJ.

dagtotalen (nieuw geringd / teruggevangen) :
---------------------------------------------

Goudhaan - / 3
Houtsnip 1 / -
Keep 1 / -
Merel - / 4
Pimpel - / 2
Roodborst - / 1
Sijs 2 / -
Staartmees 1 / -
Tjiftjaf 1 / -
Vink 4 / -
Waterral 7 / 5
Winterkoning - / 3
--------------------------------------------
Totaal 17 nieuw geringd en 16 terug gevangen
in 12 uur = 33 vogels.



Geen opmerkingen: