maandag 23 november 2015

22 November 2015 : Schiermonnikoog, hoe bont kun je het maken....

Bij dageraad was de lucht halfbewolkt maar zat er al een bui in het Noordwesten. Die kwam net voor de 1e ronde over het eiland en loosde hagel. Dus op dat moment niet zo heel veel activiteit bij en in de netten, hoewel er best wel weer Merels binnen kwamen stuiteren. 18 vogels waarbij al 2 Waterrallen in kooi 8. Op de terugweg van de 'achterbuurt' zag ik een Merel-vrouw door de onderste baan van een net lopen. Bij nadering zag ik dat ze rechtsgeringd was en dat is interessant op een dag nadat je de vorige dag al niet zo heel veel vogels meer terugving. Dus maakte ik maar wel iets meer dan gemiddelde haast met die vogel. Dat was niet geheel onterecht want aan die rechterpoot zat een ring van ringcentrale LONDON…. Een heel interessante vogel want het bleek een vrouw te zijn met een kleed van grijze buik-bevedering, opvallend bronskleurige bef en sterke keelstreping. De vogels die ik er al tijden van verdenk dat het regionale vogels zijn, uit de regio Duitsland Denemarken, noord-Nederland, (eilander merelvrouwen hebben ook dit kleed). Maar deze is dus al eens in Groot-Brittannië geweest. Een heel handige aanwijzing, alhoewel we voor de zekerheid natuurlijk moeten wachten op het antwoord of ze in de wintermaanden in Groot-Brittannië is geringd.



Foto's : Merel (Turdus merula) vrouw, met LONDON-ring. Een 'grijze'.

Tijdens de 2e ronde is het weer een tijdje droog geweest en nu blijken er al weer veel meer vogels actief te zijn. Ik hoor en zie Kepen, Koperwieken en enkele Barmsijzen. Sijsjes heb ik niet gezien of gehoord vandaag. Er is onder de merels in het terrein behoorlijk wat onrust en in de schapenweide merk ik waarom. Er hangen diverse merels in de grofmazige netten en in het lange net hangt een eerstejaars Sperwer-vrouw. Als ik deze uit het net heb verwijderd en in een bewaarzak stop zie ik nog net vlak voor mn ogen een andere Sperwervrouw tegen het eerste net van sectie 7 stuiteren en er net zo hard weer uitrollen. Even heb ik nog hoop dat ze tegen een grofmazig net vliegt maar dat weet ze heel handig te vermijden. Ik heb het nakijken…. In het bos hangen ook diverse Merels in de netten en ook daar krijg ik antwoord waarom… In het allerlaatste net (voor deze richting dan…) op de hoek met sectie 1 is een grote vogel aan het opspringen. Sprinten ! Maar de afstand is te groot en ik zie nog net dat de eerstejaars man Havik rechtsgeringd is… wellicht één van de 3 vogels die dit seizoen eerder zijn gevangen (denk ik dan maar…).


Foto: Sperwer (Accipiter nisus) - vrouw, 1e kalenderjaar.

Bij de merels zitten vandaag, meer nog dan voorgaande dagen, exemplaren van alle varianten van bont. Zwartachtige vrouwen, rooie vrouwen, grijze vrouwen, vrouwen met creme-witte veren, mannen met bruinige veren, noem het maar op...

Vanaf een uur of 11 neemt de buienfrequentie weer flink toe, alle neerslag valt vandaag als fijne hagel dat als parelsuiker op gebak de grasrandjes langs de paden versierd. Voor en tijdens die buien komt er een enorme wind vrij (nog steeds noordelijk) met uithalers tot zeker 7 bft en de netten in het bos beginnen weer opnieuw elzenproppen te vangen na een paar dagen pauze wegens afsterven. In de schapenweide hangen inmiddels groene eikenbladeren tussen de verdorde exemplaren. Tijd om daar het achterste grofmazige net te sluiten en ik besluit om ook sectie 4 en 5 dicht te gooien, daar staat het veel te open op de wind. Tussen de buien valt de wind regelmatig vrijwel geheel weg en in 1 van de rondes levert zo'n rustige periode ineens 8 kleine zangertjes op, waarvan 4 tjiftjaffen in 1 ronde. Alle 4 hebben het kleed van 'onze' West-europese Tjiftjaf.
En tussen alle buien en vogels door waren de waterrallen ook nog actief.
Midden op de dag liep ik nog een ronde met maar liefst 8 Waterrallen in de kooien. In de laatste ronde hadden er nog 2 plannen om bij op de lijst te komen maar die moesten nog even wachten.. Want ….
op de deksel van de kooi was een Waterhoen gaan zitten.. Ik ben dus later nog even teruggelopen in de hoop dat ie in de kooi zou zijn gelopen, maar dat was dus niet het geval…. In de loop van de avond is de wind weer flink geluwd en dus kan het rallengeluid weer afgespeeld worden, afwachten wat dat morgen oplevert, nu voor 12 uur in ieder geval nog niets.

Dagtotalen (nieuw geringd / teruggevangen):
-----------------------------------------------

-Sperwer * - / 1
Koperwiek 3 / 2
Waterral 17 / 1
Tjiftjaf 4 / -
Winterkoning - / 3
Goudhaan 1 / -
Heggenmus - / 1
Staartmees - / 3
Roodborst - / 2
Pimpelmees - / 2
Merel 66 / 13
Vink 2 / 1
------------------------------------------------
Totaal: 122 exemplaren, 12 soorten, 16:29 uren

Geen opmerkingen: