donderdag 26 november 2015

26 November 2015 : Schiermonnikoog, nieuwe baansoort !

Wat een prachtig begin van de dag was het vanmorgen weer…. Volledig windstil en een prachtige zonsopkomst Maar geen vogels van betekenis in het terrein. Afgelopen nacht heb ik na middernacht nog een ronde met 4 waterrallen gelopen en trof, jawel ( ! ) in kooi nummer 4 een waterhoen aan. Het hoen dat afgelopen week al een keer zat te pitten op het dak van die kooi? Het was de derde van dit seizoen. Vandaag was het weer zo'n opmerkelijke dag waarop je constateert dat er best wel veel Waterrallen in het terrein zitten, maar dat ze amper in beweging komen. Overal hoor je ze knorren en alarmeren, maar lopen… ho maar. Het zou tot in de laatste schemerronde duren eer ik er ineens 3 in een kooi aantref.
Zoals gezegd maar weinig zangvogels in het terrein, er is duidelijk weer meer vertrek geweest dan aankomst. En dat terwijl de radar voor Noord Nederland toch best wel passage van vogels vaststelde. De grafiek liet echter zien dat dit vooral doortrek was die gedurende de nacht terugliep, ons passerende vogels dus. In de ochtend kwamen zichtbaar hoogstens nog groepen ganzen uit het Noorden over, maar die zouden in principe ook nog van de slaapplaats bij de strandvlakte kunnen komen.

In de tweede ronde wordt het echter toch nog even leuk, tijd voor afwisseling. In het lange grofmazige net zie ik helemaal achterin een duif hangen waarvan ik op afstand eerst even denk dat het één van de Turkse tortels is, maar eenmaal dichterbij blijkt het toch iets groters te zijn. Er hangt een holenduif in de bovenste baan van het toch al hoge net ! Als ik de vogel bij de poten beetpak blijkt dat er ook al een ring om zit ook nog. In gedachten begin ik meteen al door de database heen te scrollen, ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik hier wel eens een holenduif op de lijst heb zien staan…. Ik heb er op Vlieland al wel eens eentje op het slag gevangen en thuis ring ik ze wel eens in de bosuil-nestkasten, maar hier als geringde soort binnen het VRS kan ik me er niets bij voorstellen. En dat blijkt ; het is gewoon een nieuwe baansoort, hier nooit eerder gevangen sinds 1992, laat staan terug gevangen, ook de avifauna van Schiermonnikoog vermeldt geen ringvangsten van voor 1992, en dat is nu dus wel het geval. Navraag leert dat de vogel echter wel hier op het eiland geringd blijkt te zijn, en wel in de eendenkooi door Theun Talsma.



foto's : Holenduif (Columba oenas) adult.

De rest van de dag verloopt zonder echt al te veel opvallende zaken, ik peuter nog de nodige elzenproppen uit de netten in het bos en tussen die bedrijven door besluiten er nog een paar staartmezen opnieuw in de netten te gaan hangen en blijken er nog 2 putters dorstig te zijn geworden en na drinken en een bad in de netten te zijn beland. En op dezelfde manier worden er op deze zo goed als geheel droog verlopende dag ook nog een paar vinken gevangen. Er vliegen nog steeds sijsjes boven het vangterrein, maar het zijn er beduidend minder dan voorgaande dagen.


Foto: Putter (Carduelis carduelis) 1e kalenderjaar man.

Na een doortrek-golf van merels loopt vanzelfsprekend het aantal terugvangsten een paar dagen gestaag op, en zo ook vandaag. Bij die terugvangsten een vrouwelijke vogel die hier op 30 Oktober al is geringd, toen 84,4 gram woog en nu 116,8 gram. Daarbij kun je je afvragen of die na al bijna een maand hier te zijn nog wegtrekt of gewoon wintervet heeft aangelegd en hier lekker blijft. Daarnaast meldt zich nog een merel-vrouw die in Oktober 2012 hier geringd is en nu pas voor het eerst teruggevangen is. Kijk, dat is nou zo'n voorbeeld van merels die zich aan het staartje van het seizoen ineens melden….



Foto's : Merel (Turdus merula) Wederom : hoe bont wil je ze hebben....

Dagtotalen (nieuw geringd / terug gevangen):
----------------------------------------------

Holenduif - / 1
Koperwiek 2 / 2
Merel 9 / 17
Putter 2 / -
Roodborst - / 3
Staartmees - / 3
Tjiftjaf 1 / -
Vink 4 / -
Waterhoen 1 / -
Waterral 4 / 4
Winterkoning 2 / 5
---------------------------------------------
Totaal 60 vogels in 24 uur.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat een super toffe post ! Heerlijk om te lezen en heerlijk dat je zo met de natuur bezigbent. Zelf doe ik dat ook regelmatig, misschien een wat gekke vraag, maar wat neem je allemaal mee als je op pad gaat? (https://www.kupino.nl/folders/blokker) laat mij altijd inspireren maar vraag me af hoe jij dit aanpakt?