maandag 23 november 2015

23 November 2015: Schiermonnikoog, de dag die begint met een krent....

en eindigt met een krent... met daartussenin ook nog een krentje.. O.K. ik praat weer in raadselen, hier het verslag.

Om 06 uur schrik ik wakker van een knal tegen een raam van de grote zaal. Ik kijk buiten en zie onder het zijraam een ransuil op de grond zitten ! Het dier is groggy en met de hand te pakken. Hij blijkt te zijn geringd, en wel alhier door Joop van Ardenne in November 2013. De vogel krijgt even rust in een doos en een uurtje later kan ie toch alsnog de vrijheid terugkrijgen. Zittend op het fietsenrek naast het gebouw oriënteert ie zich nog even en vliegt daarna weg, het berkenbos in, door een groep staartmezen scheldend uitgejouwd.




Foto's: Ransuil (Asio otus).

Het is inmiddels een werkelijk prachtige ochtend geworden, geheel windstil, halfbewolkt en een prachtig ochtendgloren is mijn deel. In het terrein is het echter behoorlijk stil. Dat dacht ik al, TE mooi voor vogels. Als er al wat in de lucht zit dan zal het hoog zitten. Op de paadjes bij sectie 8 en 9 knispert de modder als fondant onder mn voeten… het vriest een paar graadjes. Boven sectie 6 vliegt een groep van zo'n 30 houtduiven rondjes boven de eiken, potentiële kandidaten voor een ring.

Het is duidelijk dat het geknor in het riet is toegenomen. Jaja, wel schreeuwen, maar niet lopen… En toch heeft kooi 3 weer 3 waterrallen. Dit is momenteel veruit de best vangende kooi. Ondanks het feit dat ik onderweg totaal geen merels zie komen invallen kom ik toch met 14 exemplaren bij de ringtafel terug, waarbij 2 terugvangsten. Daarbij ook een jong exemplaar met opvallend wiite veerranden in plaats van bruine, zie foto.


Foto: Waterral (Rallus aquaticus).

De weersomstandigheden zijn er volledig naar dat de sijsjes vandaag wel eens naar de sloot zouden kunnen gaan om te drinken. Er vliegen ineens weer een paar groepjes rond, maar gedurende de dag laten zich er maar een drietal in de netten vallen. Vanaf een uur of 11 loop ik enkele rondjes zonder vogels, in de ronde van 13 uur hangt er dan toch een houtduif in het grofmazige net en om 14 uur hangen er ineens weer meerdere vogels. Ter hoogte van de Ebelbrug (roemruchte plek) weet ik waarom. Er klapt een grote roofvogel uit het brugnet om vervolgens weer in het net aan de overzijde van het pad te belanden. Helaas is mijn sprint wederom niet snel genoeg om de 1e Kalenderjaar Havik-vrouw te arresteren. De vogel schiet tussen de bomen door in zuidelijke richting weg. Ik heb nog even mn hoop gevestigd op de grofmazige netten van sectie 6 maar dat blijkt tevergeefs. Jammer dan.
Als ik mijn frustratie sta te verwerken hoor ik een geluid dat in de verte een beetje aan kraanvogwel doet denken. Het blijken 2 wilde zwanen te zijn die laag over het vangterrein pal Noord vliegen. Niet alledaags kan ik wel zeggen…

Aan het eind van de middag vliegt er wederom een havik-vrouw weg uit de top van een oude Els bij de Ebelbrug, dezelfde vogel? In de laatste avondronde is er ineens toch nog een verrassin : er hangt een Bladkoning ! Ik dacht vanmiddag al even een roepje te hebben gehoord… Het is de laatste vangst voor het VRS ooit. Slechts 1 x eerder is er eentje in November gevangen en dat was op de 4e.


Foto : Bladkoning (Phylloscopus inornatus).

In diezelfde ronde ook nog een kramsvogel die duidelijk wilde gaan slapen in ons vangterrein. En daarmee is de koek nog niet op….. In de Rallen-ronde van 19:45 uur zitten er nog weer 5 waterrallen in kooi 4…. Als ik vlak voor het verscheiden van de dag nog een laatste vergeefse poging doe om het aantal nieuwe rallen op 10 te krijgen en daarmee het dagtotaal op 75 springt er op de terugweg in het bos een grote vogel vlak voor me in het laatste net van sectie 1. Een Kerkuil ! Weer een behoorlijk wit exemplaar maar niet wit genoeg om als ssp. Tyto alba alba te bestempelen. Daarvoor heeft deze eerstejaars vrouw nog net iets teveel bruinige plekkejes op de onderdelen. Toch blijft Schier een interessante plek voor nadere aandacht voor die witte exemplaren van deze prachtige uilensoort.




Foto's : Kerkuil (Tyto alba) , 1e kalenderjaar vrouw.


Dagtotalen (nieuw geringd / teruggevangen):
----------------------------------------------------

Bladkoning 1 / -
Heggenmus 2 / -
Houtduif 1 / -
Kerkuil 1 / -
Koperwiek 1 / -
Kramsvogel 1 / -
Merel 24 / 8
Ransuil - / 1
Roodborst - / 3
Sijs 3 / -
Staartmees - / 5
Tjiftjaf 1 / 1
Vink 3 / 1
Waterral 9 / 1
Winterkoning 3 / 5
---------------------------------------------------
Totaal 75 vogels in uren.




Geen opmerkingen: