maandag 4 november 2013

2 November 2013, Vlieland : wisseldag.... naar huis.

Of de duivel er mee speelt, het was afgelopen avond ineens niet alleen rustig, droog en vrijwel windstil weer onder een heldere sterrenhemel. In de nanacht was er echter toch nog wel weer een regengebied gepasseerd en op het moment van vertrek naar de vinkenbaan sputterde het nog net een beetje na. Ik fietste met Hans van Heijningen, de bofkont die nu aan zijn 2 weken begint, naar de baan met zo goed als geen tegenwind in een vrijwel maanloze nacht. Op de baan aangekomen was het inmiddels droog en begonnen we snel met het openschuiven van de netten. De wind viel verder terug en we waren zeer benieuwd naar de resultaten van de eerste ronde. Dat viel tegen, hoofdzakelijk spreeuwen en kramsvogels die de nacht slapend in de struiken naast de netten hadden doorgebracht. In het allerlaatste net aan de voet van het dijkje zag ik een krent in de pap in eerste instantie ook even voor een kramsvogel aan. Op het moment dat ik net een vink uit het net had gehaald zag ik echter dat de vogel toch wel behoorlijk begon op te springen in het net en ik zag ook een sterk gebandeerde staart. Dat betekent dus maar één ding : rennen en grijpen. Ik was op tijd en nadat ik in opperste haast de vink eerst in de opvouwhouding had opgeborgen in (juist ja, je moet wat) mijn mond, kon ik op tijd de vogel uit het net pakken. Een eerstejaars sperwer-man. Dat is dan de derde sperwer voor dit seizoen hier. Erg leuk nadat je 2 dagen daarvoor nog had gelezen dat er in Denemarken zoveel waren langsgetrokken.

Foto: Sperwer, man 1e kalenderjaar.

De volgende twee rondes bewezen alleen maar meer en meer dat er wederom geen trek dan wel aankomst was geweest op het eiland. Het werd wel een prachtig rustige herfstdag met steeds meer ruimte voor de zon. Er kwamen weer met enige regelmaat oeverpiepers overvliegen maar die reageerden gedurende het eerste uur nog totaal niet op het afgespeelde geluid. Ik kon Hans alleen nog maar toewensen dat er nog late aankomst van lijsters zou plaatsvinden, maar had daar meteen een zwaar hoofd in op het moment dat ik het uitsprak.
ik ben mijn lieslaarzen gaan wassen, heb mijn overige spullen gepakt en ben iets na 10 uur naar de Zwaluw gefietst om de rest van de bagage te pakken, de bezem nog even door het huisje te halen en nog een paar cranberry's te plukken. Ook die activiteit kon plaatsvinden onder een prachtig zon-beschenen hemel met nog niet eens een jas aan. Dat weertype bestaat dus toch nog wel.....

Om 11:20 uur was alle bagage op de fiets geladen en begon ik aan de fietstocht naar het dorp. Hé hé, eindelijk eens niet in de regen en eindelijk eens niet tegen de wind in....
Aan de oostzijde van het bomenland heb ik nog even een stop gemaakt om te kijken hoe het prachtige leermos er hier weer bijstond. Zie de foto hieronder.

Foto: groot leermos (Peltigera canina).

Aangekomen in het dorp moesten er nog even een paar zijslagen door de gloppen gemaakt worden omdat men nog steeds niet klaar was met het opruimen van de stormschade. In de dorpsstraat stonden nog steeds enkele bomen op scherp. Er lagen op meerdere plekken, vooral aan de westzijde van het dorp, nog stapels dakpanscherven (brengen die ook geluk....? ) te wachten om afgevoerd te worden.

Foto: 5 dagen na de storm moet er nog steeds opgeruimd worden.

De overtocht was ook prachtig, een vlakke zee met mooi weer en uitzicht op vele passerende oude zeilschepen. Voor ons was al duidelijk de ellende van de vastewal te zien, donkere luchten gaven aan dat het mooie weer toch vooral tot de Waddeneilanden beperkt was gebleven. tot volgend jaar Vlieland !


Foto: Waddenzee, deelnemers aan de waddenrace.


Foto: De grote leegte tegemoet. Zon op het wad, regen in het binnenland.

Dagtotalen (nieuw geringd/teruggevangen):
-----------------------------------------
sperwer 1 / 0
kramsvogel
spreeuw
vink
-----------------------------------------
Aantallen nu nog onbekend, nog geen totalen ontvangen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

`Het was leuk weer eens even langs te zijn geweest.
Tot volgend jaar

Berend, de Vliezier, Vlieland
redactie@vliezier.nl

Sjerp Weima zei

Afscheid nemen van de wadden blijft moeilijk.