woensdag 9 januari 2013

Nieuwe terugmelding maar herhaling met een andere vogel

Vanmiddag trof ik in mijn postvak van mijn ring-administratie bij het vogeltrekstation een nieuwe terugmelding die weer een erg leuke bleek te zijn.
Het betrof ditmaal wederom een koolmees die wederom (net als vorige maand) na in Markelo te zijn geringd de daaropvolgende herfst is gecontroleerd in Ventes /ragas in Litouwen. Het merkwaardige is in dit geval echter dat het een vogel betreft die door mij op 7 Oktober 2008 is geringd (tijdens de vorige echt grote mezen-invasie) en al (al) op 26 September 2009 is gecontroleerd op de voornoemde locatie in Litouwen. Een achterstallige terugmelding dus die kennelijk in de administratie in Litouwen is blijven rondslingeren want de terugmelding van vorige maand betrof een vogel van 2011. Wel treffend, 2 vogels zowel op dezelfde plek geringd als teruggevangen. En voor de tweede maal een vogel die dus 2 jaren achter elkaar op trek is gegaan. Dat ontkracht de suggestie dat die trek maar eens in de zoveel jaren zou voorkomen en bevestigd mijn vermoeden dat er een gedragsverandering gaande is onder de mezen in het oosten van Europa. De intervallen tussen die invasies beginnen gewoonweg kleiner en kleiner te worden en mezentrek lijkt structureler te worden; oorzaak.....?

Foto: koolmees van Markelo Nederland naar Ventes Ragas Litouwen, afgelegde afstand is 1020 km.

Geen opmerkingen: