maandag 26 november 2012

25 November 2012 : Schiermonnikoog, stormachtige vangsten.

We begonnen vanmorgen al vroeg met weer eens een leuk verhaal. We lagen nog in bed toen we in de grote zaal van het veldlab vreemde geluiden hoorden. Wij denken dat de muizen weer feest hebben en weer lekker onder de wol gekropen. Later bij het reguliere opstaan (nou ja, zo regulier gaat dat inmiddels niet meer….) kom ik in de grote zaal en hoor ik een vogel vliegen… Een vogel vliegen??? De whisky van gisteren was heerlijk moet ik toegeven, maar…. Er vloog toch echt een vogel rond in het gebouw.
Het vlindernetje uit de kast gepakt en op jacht gegaan… Ik kreg uiteindelijk een spreeuw in handen. Een spreeuw??? Dat kan in ieder geval geen uit een bewaarzakje ontsnapt exemplaar zijn want we hebben er in deze 2 weken maar 1 geringd en die staat op de foto van het loslaten… De spreeuw blijkt broodmager en na het ringen en loslaten (we hebben haar nog even een opkikker gegeven (gestampte beschuit gevolgd door een slok water) ben ik maar eens in het gebouw op zoek gegaan naar een opening. We hebben al enkele dagen geen raam open gehad en de deur is ook continu dicht dus daar kan ie niet door naar binnen zijn gekomen. Uiteindelijk zie ik bij de verwarmingskachel, of liever gezegd het ontluchtingskanaal, dat daar een provisorisch gemaakte houten plank van een schoorsteenopening opengedraaid is. Ik kijk er achter en zie een stapeltje berkenblaadjes en… jawel, spreeuwenpoep. De vogel moet daar dus een tijd opgesloten hebben gezeten en uiteindelijk de plank open hebben kunnen duwen om vervolgens de zaal in te vliegen. Het is de 7e spreeuw die dit jaar in het glop geringd is, een echte lucky number dus…. Morgen ga ik maar eens even de zwarte piet uithangen en op het dak de schoorsteenpijp afsluiten met een rooster.

In de eerste ronde langs de kooien trof ik 5 rallen aan waarvan weer 4 exemplaren in kooi 4. Van die 4 was er 1 al geringd en wel gisteren.
Later op de dag nog weer een terugvangst, nu een waterral van 2 November dit jaar. Weer een exemplaar die na drie weken nog steeds in het Glop aanwezig is. We hebben nu toch wel heel wat eigen terugvangsten in de database zitten, wellicht moeten we daar maar eens mee aan de slag om te kijken of we een analyse kunnen maken van de gemiddelde verblijfstijd van die vogels. Ik heb er in ieder geval meerdere in de handen gehad die al drie weken daarvoor waren geringd.

Na de middag barst het aangekondigde stormachtige weer los. De bomen in het glop staan flink heen en weer te schudden. De wind haalt aan tot 8 bft en er beginnen links en rechts de nodige dode takken naar beneden te komen. Als ik op een gegeven moment met een kar vol spullen van 2 rallenkooien terugkom valt er een meter of 5 voor mij een grote dode tak als een speer recht naar beneden om vervolgens rechtop in de sloot te blijven staan. Tijd om maar even een stormpauze in te lassen… uiteindelijk blijft de schade in het glop beperkt tot een omgeknapte dikke dode berk die precies parallel aan de glopsloot is gevallen. Verder natuurlijk overal afgebroken dood takhout.

'S avonds hebben we nog een avondcontrole voor in nestkasten slapende mezen gehouden. We hebben 14 nestkasten kunnen controleren; daarvan waren er 6 bezet met koolmezen die alle 6 al een ring droegen. Wat dat betreft hebben we het in het glop dus niet slecht gedaan wat de mistnetvangsten van koolmezen betreft. Het bleken allemaal vogels te zijn die dit jaar zijn geringd, al was er één bij dei merkwaardig genoeg van zwartkop in een koolmees was veranderd….

Morgen nog 2 rallenkooien verwijderen, de geluidskabel het moerasbos uit sleuren en dan naar huis…. De waterrallenteller staat op 791, dat gaan we niet halen...

Dagtotaal
nieuw geringd / Teruggevangen:
----------------------------------------

waterral 6 / 2
Spreeuw 1 / 0
koolmees 0 / 6
---------------------------------------
totaal 15 vogels gevangen, waarvan 7 nieuw
geringd en 8 teruggevangen.

Geen opmerkingen: