maandag 12 september 2011

Vlieland: voor de wind vangen...

De fietstocht om 05 uur werd weer een kopie van gisterochtend. Nou ja, kopie... er stond nu al een krachtige wind van 6 bft en natuurlijk had ik m weer recht van voren. En onderweg vielen de eerste regensputters ook al; gelukkig van korte duur.
Op de vinkenbaan aangekomen heb ik maar meteen besloten om de netten aan de zuidkant van de dijk maar niet eens open te schuiven want daar stond dus echt te veel wind op.
De rest van de opstelling staat redelijk beschut en die netten heb ik opengezet met de filosofie dat ze na de eerste ervaringen snel genoeg weer dicht kunnen.
de vangsten vielen meteen tegen; er was werkelijk niks te horen/zien in de struiken. Toch ving ik 6 vogels in die ronde. Na de ochtendschemer wakkerde de wind nog verder aan en al vanaf 8 uur stond er Zuidwestenwind 7 bft. In die tweede ronde nog weer drie vogels en de constatering dat de eerste netten toch maar beter weer dicht geschoven moesten worden. Er was vanochtend wel stevige beweging van met name steltlopers, ganzen en vele meeuwen; er kwam onder andere een breedfront vliegende groep van enkele honderden bontjes (bonte strandlopers) met enorme snelheid laag over de opstelling. Verderop in de derde Kroonspolder vele honderden steltlopers, vooral veel groenpootruiters, wulpen, maar ook kluten en strandlopers. Vanaf 8 uur begint het weer licht te regenen in korte buien, maar om 9 uur gaat deze neerslag over in gestage motregen tot lichte regen. Ik neem een verstandig besluit en rond de dag af met het sluiten van de netten. om 10:30 uur zit alles dicht. Ik verricht nog even verschillende onderhoudswerkzaamheden zoals het aanspannen van enkele inmiddels wat opgerekte netten, plaatsen van enkele tussenstokken bij netten die opzij waaien en in de struiken vast komen te zitten. Verder controleer ik in de ringhut de memorysticks met MP-3 bestanden om de corresponderende nummers bij de soortenmixen op overzichtelijke formulieren te zetten. Het puinpadnet is opgeruimd want daar hadden we slechts vergunning voor tot vandaag omdat het puinpad beschikbaar moet zijn voor de voertuigen die gebruikt worden bij het maaien en gras afvoeren in de derde Kroonspolder. Men begint vandaag te maaien in de eerste kroonspolder en zal over een paar dagen wel aan 'onze' polder toe zijn.


Foto: uitzicht over de Kroonspolders bij motregen en windkracht Zuidwest 8 bft.

Voordat ik doorfiets naar de Zwaluw kijk ik nog even over zee vanaf de strandovergang bij het schietkamp. Op het strand zie ik een jager zitten. Da's niet in de haak want die vogels hoor je niet op zo'n manier te zien. Ik besluit om hem maar eens van dichterbij te gaan bekijken want er mankeert hem vast iets. Op ongeveer 50 meter afstand vliegt de vogel, zij het behoorlijk moeizaam, toch tegen de wind in weg. Het blijkt een kleine jager te zijn waarvan mooi de iets langer doorlopende middelste staartpennen te zien zijn.


Foto: kleine jager op het Noordzeestrand.

Daarna maar snel weer naar de Zwaluw gefietst. Het reeds gemaaide kruidige gras in de polder ruikt weer fantastisch. De middag wordt vooral doorgebracht met het invoeren van ringgegevens van vogels uit afgelopen broedseizoen in het programma GRIEL van het vogeltrekstation. Daarbij loopt de temperatuur al weer snel flink op; niet omdat de kachel zo hoog staat, maar omdat we met grote regelmaat weer tegen diverse problemen met de invoer aan lopen. Hartstikke gek wordt ik er inmiddels van. Ik heb op een gegeven moment geconstateerd dat ik in 20 minuten 4 vogels had ingevoerd, terwijl ik in het veld iets meer dan een minuut nodig heb. dat schiet dus echt niet op als je nog duizenden gegevens te gaan hebt.... De wind is 's middags verder aangewakkerd tot 8 bft met uitschieters en stevige vlagen tot 9 bft.



Dagtotalen (nieuw geringd/teruggevangen):
-----------------------------------------

Zanglijster 1 / -
Kleine Karekiet 1 / -
Braamsluiper 1 / -
Tuinfluiter 1 / 2
Zwartkop 5 / 2
Kneu 1 / -
-----------------------------------------------
Totaal: 14 exemplaren, 6 soorten, 3:30 uren met
194 meter net en 1 slagnet.



De windkaart van hedenavond.

Geen opmerkingen: