zaterdag 20 augustus 2011

Vangochtend in het riet langs het Twentekanaal.

Het was weer eens tijd om in de nachtelijke uren op pad te gaan. Eindelijk een rustige en droge nacht na weer een paar nachten met regen en de vorige nacht ook onweer dat eerder die avond een catastrofe veroorzaakte op het Pukkelpopfestival in België. Als voormalig fanatiek festivalganger gaan m'n gedachten nu toch telkens weer uit naar de mensen die in die misere hebben gezeten of zelfs het leven hebben gelaten, moeder natuur liet zich weer eens even van haar zwarte kant zien.
Om 03:30 uur was de fiets weer volgeladen en trok ik de poort bij huis achter me dicht. Meteen werd mijn activiteit opgemerkt, een mannetje bosuil liet enkele eiken verderop met luid geroep zijn misnoegen merken. Gelijk heeft ie, een mens hoort nu op één oor te liggen. Twee straten verder merkte ik dat m'n fietstas toch te zwaar beladen was met de geluidsinstallatie erin. De tas zakte scheef en begon in m'n fietsspaken te ratelen. Na iedere 100 meter kon ik opnieuw stoppen omdat de tas steeds opnieuw scheefzakte. Dat was niet te doen en dus moest het besluit maar worden genomen om de inwoners van Goor maar uit hun nachtrust te halen en al ratelend verder te fietsen. Enfin, uiteindelijk kwam ik op de vanglocatie aan en kon snel beginnen met opbouwen onder een half maantje die mooi hielp met bijschijnen. het was behoorlijk helder en mede daardoor koud. In de laagtes van het terrein stond al een laag grondmist en het riet hing zwaar door van de dauw. Tijdens het opbouwen luister ik altijd goed naar de geluiden in de struiken. Zitten er vogels die al zijn ingevallen of bij het vallen van de nacht zijn gaan zitten slapen? Deze nacht niets van dat, de ritselindex staat op nul als het laatste net openstaat. Daarna kan het wachten beginnen en zie ik uiteindelijk pas bij het begin van de schemer om een uur of 5 dat er een paar vogeltjes binnen komen vallen. Vervolgens beleef ik een prachtig ochtendgloren dat het kanaal en omgeving knalrood en daarna oranje kleurt.

Twee steenuilen kondigen aan de overkant van het kanaal aan dat ze gaan slapen.
Het blijft met de vogels ronduit rustig, het eerste rondje levert slechts 3 vogels op. En dat blijft een paar rondjes zo want het riet blijft nog lang nat en daarin houden de vogels zich dan niet graag op. In de derde ronde een aantal tjiftjafjes en een vogel die ik betreffende het ringwerk alleen maar van de waddeneilanden ken. Nou ja zeg ! Een paapje! Da's zelfs jaren geleden dat ik er voor 't laatst één in m'n werkgebied heb gezien. Voor Twente een nieuwe handsoort dus terwijl ik er al vele tientallen in de hand heb gehad.


Foto: Paapje, man 1e kalenderjaar.

Daarna passeert er nog een keer een groepje mezen die kennelijk ergens van schrikken want ze spuiten ineens door het vanggebied. Wellicht daardoor vang ik er slechts een paar. Het is maar goed dat het aantal zwartkoppen inmiddels wat begint toe te nemen want anders was het echt helemaal een dag met miserabele vangsten geworden. Verrassingen aan het eind van de vangsessie zijn op het laatst nog een boomklever (in het riet) en een ringmus die het kanaal even is overgestoken want hij ruikt naar de stal van de paardenboer aan de overkant.

Foto: Grasmus, adult.

Er komen deze ochtend af en toe boompiepers overvliegen die pal zuid gaan; hetzelfde geldt voor af en toe een gele kwikstaart en een vermoedelijk gezinnetje van 4 grote lijsters. Ook komt er ineens een groep van circa 25 grauwe ganzen overvliegen, een niet alledaagse verschijning hier want ze worden flink bejaagd. Verder passeren precies midden over de vangbaan nog een grote bonte specht, een groene specht en een zwarte specht en zit er een wespendief in de dode boom aan de bosrand lange tijd te turen. Later hoor ik van Han dat hij daar een lading rotte appels heeft gestort en dat daar vast tientallen wespen op zullen zitten.
Tegen 09:30 uur begint er een zwak windje op te steken en breekt de bewolking die na het ochtendgloren stilletjes was komen opzetten. De temperaturen lopen daarna snel op en de vangsten stkaen volledig. Tijd om op te ruimen en de dagstaat op te maken.
Tijdens het opruimen tref ik nog een libel in één van de netten aan. Het blijkt een mannetje bruine glazenmaker. Na wat gepriegel kan hij zijn jacht in het warme veld verder voortzetten.


Foto's: bruine glazenmaker, man.

Dagtotalen (nieuw geringd / teruggevangen) :
--------------------------------------------

Paapje 1 / -
Tjiftjaf 10 / 1
Sprinkhaanzanger 1 / -
Pimpelmees - / 1
Kleine Karekiet 5 / -
Koolmees 1 / 1
Grasmus 1 / -
Boomklever 1 / -
Tuinfluiter 2 / -
Ringmus 1 / -
Zwartkop 11 / -
-----------------------------------------------------------------
Totaal: 37 exemplaren, 11 soorten, in 5:30 uren met 83 meter net.


Geen opmerkingen: