woensdag 23 september 2009

Opnieuw naar de zeereep.

Vanmorgen slechts een kwartiertje verslapen en vervolgens ontdekt dat ik nog geen brood had gesmeerd. Dus iets later naar de zeereep vertrokken. Ik had het plan opgevat om nu de hooiway maar eens te mijden en de highway te nemen; kortom, over het duin bij de Grilk (ik blijf erbij, een Marlijn hoort niet op Schier) en onderlangs verder. Ik had dus net zo goed het hooi kunnen kiezen... De highway bleek een volgestoven zandbak te zijn met zo ongeveer 10 cm mul stuifzand erin. Dus dat werd alsnog het hele stuk lopen geblazen. Op het moment dat ik op de vangplaats arriveerde was het al zo ver aan het schemeren dat de buizerd al van z'n slaapplaats kwam en er al een paar merels in de struiken aan het schetteren waren. Ik had de fiets nog niet tegen de duinvoet gelegd of ik kreeg 2 SMS-jes binnen. De mannen uit het Glop zullen me toch niet nu al bellen om te zeggen dat er regen aankomt? Ik bekijk de berichten: welkom in Duitsland....
Het opbouwen ging voortvarend en er was nog tijd voor eerst een bak koffie. In de lucht waren inmiddels vooral roepjes van heggenmussen en kneuen te horen. Ook waren er meteen een paar kleine groepjes graspiepers van de partij. De 1e ronde langs de netten leverde 15 vogels op. Vanzelfsprekend weer hoofdzakelijk roodborsten en zwartkoppen. Maar ook een kleine karekiet met een ring uit het wandelparadijs, het groene glop. Later ook nog weer een zwartkop en net als gisteren dus weer één uit Augustus en nu nog steeds zonder noemenswaardig trekvet. Kees van Kleef arriveert als ik net met de 2e ronde aan het lopen ben. Die ronde levert eventjes iets minder op, maar de 3e maakt dat weer ruimschoots goed. Ondertussen vliegt het redelijk goed door met groepjes van 5 tot 30 kneuen en beginnen op hetzelfde tijdstip als gisteren de zwaluwen weer door het valleitje rond te vliegen. Het net in het vrijliggende bosje dat we 'het eiland' noemen vangt vandaag wederom vrijwel alleen berkenblad, maar toch hangen er ineens 2 groenlingen tussen de blaadjes. Beide vogels betreffen mannen en geven mooi de gelegenheid om de verschillen tussen postjuveniel en adult kleed van deze soort te bekijken. In het laagste deel van de voormalige strandvlakte ontdekken we een uitgebreid open gangenstelsel en een groot winternest. We verbazen ons over de omvang ervan. Later blijkt dat het een stelsel van muskusratten is, de van niet inheemse oorsprong minibever van de lage landen. Dat kennen we niet in z'n natuurlijke omstandigheden, wel de ingezakte gangen in taluds op beek- en rivieroevers. Indrukwekkend.

Op de (ruim 12 meter brede) gemaaide grasberm van het waterstaatspad vind ik nog een kleine vuurvlinder die koste wat kost nog warmte van de zon probeert te vangen. We zien vandaag zo goed als geen roofvogels, wel komt er nog heel mooi laag over de stuifdijk een torenvalk langsvliegen. Om 11 uur stort de vangst al weer helemaal in. We beginnen om 12 uur met het sluiten van de netten, Kees vertrekt ivm de Woensdagse excursie al vooruit naar het Glop en ik begin nog wat te snoeien aan struiken die nu toch echt in de hoogte teruggezet moeten worden en vertrek naar het Glop. Ondertussen is de Wzw wind van 2 bft in de duisternis aangetrokken naar 4-5 bft.

Dagtotalen:
Groenling 2 / -
heggenmus 3 / -
koolmees 4 / 1
rietgors 3 / -
roodborst 4 / -
tjiftjaf 4 / -
winterkoning 4 / -
zwartkop 29 / 1
kleine karekiet - / 1
-----------------------------
Totaal 53 nieuw geringd en 3 vogels teruggevangen, 9 soorten.

Teruggekomen in het Glop is Leo nog druk en enthousiast bezig met z'n betoog voor de excursie. De bezoekers krijgen waar voor hun geld want tegen half vier wordt er afgerond... en dan hebben ze nog niet 1 vogel kunnen aanschouwen! Na deze excursie volgt er nog een 2e excursie van studenten en biologen die deze week een cursusweek in de Herdershut hebben. Daarbij 2 collega's van het NIOO waar ik op de Veluwe mee samenwerk. Ook voor hen geldt: amper vogels, maar een interessant verhaal. bij het gezelschap ook een student uit Kenia; Leo kan dus nog mooi even adresgegevens met de jongeman uitwisselen ter voorbereiding op z'n Afrikareis voor de komende maand.

Geen opmerkingen: