maandag 19 januari 2009

ZWALUWEN RINGEN IN ZAMBIA.....


Op 14 Januari ben ik vertrokken om 4 weken lang in Zambia vogels te ringen. De nadruk ligt op boerenzwaluwen (voor het project van Bennie v.d. Brink, birdlife international en de Zambian ornithological society) maar we ringen ook de andere soorten die we in de netten krijgen, Europees en Afrikaans... en dat wordt kleurrijk.

Donderdag 15 januari 2009; Lusaka zambia.
Na de nodige vertaging (mist op Heathrow in London en dus omgevlogen via Nairobi in Kenia) aangekomen op Lusaka airport in Zambia. In Nairobi hadden we ook nog weer extra vertraging, waardoor we wel weer een aantal soorten erbij zagen zoals de little swift, de yellow-billed kite, een voor ons niet herkenbare afrikaanse mus (dus spec.) en enkele red winged starlings. Bij de douane in Lusaka was er keuze uit 3 loketten, Zambian civilians, tourists en VIP's/diplomats. het loket tourists was helemaal leeg en gesloten... dus schaarden wij ons in de rij voor de VIP's/diplomats... vanzelfsprekend ! No problem ; you are welcome... alleen accepteerden ze het 50 dollarbiljet van Jannes (Santing) niet voor het visum. Wel coupures van 20 dollar...
Na de ontmoeting met Bennie zijn we de stad ingereden om eerst geld te wisselen op de bank. Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat ik miljonair was geworden.... 300 dollar geruild voor 1.500.000 kwacha... we hebben een kop cappuchino gedronken die beter was dan waar ook in een Hollands etablissement. Het terras zat vol met allerlei vette louche zakenmensen die volgens mij contracten zaten af te sluiten om het land nog meer te plukken. Daarna naar de boekwinkel om een vogelboek te scoren(het boek dat ik thuis besteld had arriveerde niet op tijd). Dat werd 'birds of Africa south of the sahara' van Ian sinclair en Peter Ryan, een dikke pil die het grootste deel van het continent beslaat. Dit omdat de andere boeken slechts delen van Afrika beschrijven en niet gebiedsdekkend zijn voor de regio waar wij vangen en vogelen. Veelzeggend voor wat ons te wachten staat...

Daarna op pad gegaan richting Chisamba. Je komt dan vanuit zo'n hoofdstad veel tegen en dat is iedere keer weer even wennen als je uit een Westerse samenleving een ontwikkelingsland in duikt. Grote krottenwijken van mensen die allemaal vanuit het binnenland naar de stad trekken. Ik moet zeggen.. het viel ten opzichte van Gambia nog mee, alles is veel ruimer van opzet en veel minder mensen op straat. De grote brede hoofdweg die vanuit Lusaka naar het zuiden van het land gaat had veel weg van een allee in een communistisch land, vooral omdat op de ruime grasvelden vele mensen met een simpel hakmes (slasher) het gras stonden te maaien. De eerste indruk van het land is echter wel een heel andere dan van Gambia in 2004. Het is veel schoner, hoewel hier ook wel om de zoveel honderd meter een autowrak in de berm ligt, maar het is duidelijk dat er hier mensen betaald worden om vuil te verzamelen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Henri, veel succes en plezier daar en hou ons hier op de hoogte.

Danny zei

Hi,

Ik heb deze zomer een geringde zwaluw in mijn carport. Is het de bedoeling dat wanneer ik de ring kan lezen ik dat ergens door geef?