donderdag 12 juli 2007

12 Juli 2007 Start van een eigen weblog !

Welkom op mijn digitale dagboek. Vanaf nu zal ik op dit medium met enige regelmaat dagverslagjes schrijven over mijn belevenissen als vrijwillig en (deels) professioneel vogelringer.
Gedurende mijn vele uren in het veld maak ik natuurlijk diverse leuke, lachwekkende, leerzame, eigenaardige, verbazingwekkende, verontwaardigende, moedeloosmakende maar ook hoopgevende ervaringen mee waarin ik iedereen graag wil laten delen.

Voor mijn vogelringactiviteiten ben ik actief in mijn woongemeente Hof van Twente (Goor, Markelo, Delden, Diepenheim, Hengevelde), in het park de Hoge Veluwe (broedseizoen), op de waddeneilanden Schiermonnikoog en Vlieland (vogelringwerk tijdens najaarstrek) en incidenteel in het buitenland.
Het vogelringwerk wordt uitgevoerd voor het vogeltrekstation en voor het Nederlands instituut voor Ecologie, het NIOO (mijn werkgever) teneinde inzicht te verschaffen in vogelpopulaties. Doelstellingen daarin zijn tegenwoordig onder andere (ik geef slechts enkele voorbeelden) onderzoek naar overleving, dispersie, broedsucces en veranderingen binnen vogelpopulaties zoals aanpassingen aan de klimaatverandering of veranderende keuzes van overwinteringsgebieden.

Ook zullen af en toe onderwerpen passeren die totaal niets met ringen te maken hebben maar net zo interessant kunnen zijn.

Veel leesplezier gewenst !

Henri Bouwmeester
Goor

1 opmerking:

Hanneke zei

Aan mijn natuurlijke ring- en levensmaatje,

Van harte gefeliciteerd met dit dagboek!Fijn, dat je anderen wil laten delen in (grotendeels) onze belevenissen onder ons levensmotto: "Earth does not belong to us, we belong to earth".
Respect voor elkaar en de natuur zorgt automatisch voor een goed leefmilieu/relatie, alhoewel voor velen het moeilijk is dit in de praktijk te brengen........Hopelijk gaat er voor DIE mensen een wereld open na het lezen van jouw impressies en visie.


Hanneke.